TDK
ELTE Térképtudományi és Geoinformatikai Tanszék
Tudományos Diákkör (TDK)
Vezető tanár: José Jesús Reyes Nunez
Házi konferenciák és OTDK
-
A 2023. április 11-13 között megtartott Országos TDK Konferencia Fizika, Földtudomány és Matematika szekciójában
- OTDK I. hely
- Hajdú Edina: A Magas-Gerecse északi részének geoturisztikai értékelése. Természet-, örökség- és környezetvédelem tagozatban (témavezető: Pál Márton).
- Katreiner Hédi: Gammadózis-teljesítmény térképezése drónra integrált sugárzásmérő szenzorral. Környezeti radioaktivitás tagozatban (témavezetői: Horváth Ákos, TTK és Kovács Béla).
- OTDK II. hely
- Magyari Mátyás: Erdély és a Részek településtára - A történelmi Erdély. Történeti- és politikai földrajz tagozatban (témavezető: Faragó Imre)
- Sárközy Zsófia: Útvonal és időköltség tervezésének problémája terepi körülmények között. Távérzékelés és térinformatika tagozatban (témavezető: Albert Gáspár.
- OTDK I. hely
-
A 2021. március 29 és április 6 között megtartott
- Agrártudományi OTDK-n szerepel Takáts Tünde, doktoranduszunk a "Talajerózió vizsgálata egy hegylábi mezőgazdasági területen a Gerecse térségében" című dolgozatával.
- Fizika, Földtudományok és Matematika OTDK Politikai-, történeti földrajz szekciójában Magyari Mátyás, MSc hallgatónk (a Babes-Bolyai Tudományegyetem színeiben) Bálint Aliz Kamilla társszerzővel III. díjat nyert a "Hevenesi-féle térképek névrajzi összehasonlító elemzése: Hevenesi-féle térképek névrajzi összehasonlító elemzése" című dolgozatával
-
A 2019. április 23 és 26 között megtartott XXXIV. Országos TDK Konferencia Fizika, Földtudomány és Matematika szekciójában Takáts Tünde és Pál Márton MSc hallgató vett részt. Pál Márton a Turizmusföldrajz tagozatában első helyezést érdemelt.
-
A 2018. december 6-ai Térképész Házi Konferencián bemutatott dolgozatok:
-
Pál Márton: "A geoturisztikai értékelés térbeli változékonyságának vizsgálata"
-
Takáts Tünde:"A Gerecse erdőborítottságának változása és hatása a talajpusztulás mértékére"
-
Térképész hallgatók díjai az Országos Tudományos Diákköri és Környezettudományi Diákkonferenciákon |
||||
---|---|---|---|---|
Hallgató |
Konferencia adatai |
Év |
Dolgozat címe, témavezető |
Elhelyezés |
Huszár Szilvia |
V. Országos Környezettudományi Diákkonferencia |
1996 |
"Nagykovácsi általános rendezési térképe" Klinghammer István |
II. |
Guszlev Antal |
XXV. Országos Tudományos Diákköri Konferencia |
2001 |
“Többnyelvű, interaktív Európa térkép” Zentai László |
II. |
Biczó Dénes |
VIII. Országos Felsőoktatási Környezettudományi Diákkonferencia |
2002 |
"Budapest környezetvédelmi atlasza" Draskovits Zsuzsa |
II. |
Takács Zoltán |
XXVII. Országos Tudományos Diákkori Konferencia |
2005 |
"A Lewis és Clark expedíció a térképein keresztül" Jesús Reyes |
Különdíj |
Kovács Gábor, Lukovszki Viktor |
XXIX. Országos Tudományos Diákkori Konferencia |
2009 |
"Térinformatikai hátterű térképkatalógus" Zentai László |
Kiemelt dícséret |
Ungvári Zsuzsanna |
XXX. Országos Tudományos Diákkori Konferencia |
2011 |
"Földgömbtérképek készítése digitális vetületi transzformációval" Gede Mátyás |
III. |
Szigeti Csaba |
XXXII. Országos Tudományos Diákkori Konferencia |
2015 |
"Térképek olvashatóságának kvantitatív becslése" Albert Gáspár |
II. |
Vörös Fanni |
XXXIII. Országos Tudományos Diákkori Konferencia |
2017 |
"Vulkáni salakkúpok geomorfometriai vizsgálata SRTM és Lidar adatok alapján" Székely Balázs (Geofizikai és Űrtudományi Tanszék) |
I. és különdíj |
Gerzsenyi Dávid |
XXXIII. Országos Tudományos Diákkori Konferencia |
2017 |
"Gerecsei csuszamlásveszélyes lejtők lokalizálása tapasztalati változók alapján" Albert Gáspár |
III. |
Pál Márton |
XXXIV. Országos Tudományos Diákkori Konferencia |
2019 |
"Csopak környékének geoturisztikai felmérése" Albert Gáspár |
I. |
A tudományos és művészeti diákköri tevékenység (TDK)
A magyar iskolarendszer, a magyar felsőoktatás világszínvonalú eredményeiben mindig jelentős szerepet játszott a tanár-diák bensőséges szakmai és emberi együttműködése, amely az elmúlt hat évtizedben tudományos diákköri tevékenységként vonult be a hazai felsőoktatás történetébe.
A magyar iskolaügyben, a felsőoktatásban mélyen gyökerező önképzőköri tevékenységet, mintegy tovább hagyományozva az ötvenes évek elején a hallgatók egy részében megnyilvánult önképzési szándék, a minőségi képzés iránti igény, a felsőoktatási tudományos utánpótlás elősegítésének szándéka hívta életre. A hazai felsőoktatásban a tehetséggondozás legfontosabb, legjelentősebb formája a tudományos diákköri tevékenység, a TDK.
A több évtizedes múltra visszatekintő tudományos diákköri mozgalom a felsőoktatás terén zajló tehetséggondozás leghatékonyabb formájaként bontakozott ki hazánkban. Az önképzés, az elitképzés és a tudósképzés színtere, ahol a kiemelkedő tudósok, mesterek körül kialakuló, serkentő és demokratikus légkör iránt fogékony, tehetséges hallgatóknak az első tudományos sikerek élményét adja.
A hallgató-tanár műhelymunka olyan szakmai, emberi kapcsolat, amely hozzájárul ahhoz, hogy a hallgatóban kialakuljon a kitartó munka iránti belső igény, hogy elsajátítsák az érvelés képességét, amely egyrészt jelenti a saját szellemi tevékenységük melletti érvelés képességét és a másik fél szakmai tevékenységének megismerését, elfogadását, azaz a szellemi hozadék iránti tiszteletet és alázatot, amelyek a legalapvetőbb kutatói tulajdonságok. Az intézmények oktatóinak, kutatóinak pedig lehetőséget ad a diákok szakmai jártasságának megismerésére, a szakmai utánpótlás, a PhD-képzésre jelentkezők érdemi kiválogatására.
Mára már az ország csaknem minden felsőoktatási intézményében folyik tudományos diákköri munka. Az utóbbi időben nőtt az egyházi intézmények, alapítványi iskolák és a határon túli felsőoktatási intézmények diákköreinek száma, valamint a művészeti egyetemek, karok, tanszékek bekapcsolódása már szinte teljesnek mondható. Arra, hogy valóban tehetséges, kiváló képességű szakemberek kerülnek ki ezekből a tudományos diákkörökből, igen meggyőző bizonyíték, ha az MTA doktorainak, valamint a rendes- és levelező tagjainak névsorát, és írásos bemutatkozásukat megnézzük. Ekkor kiderül, hogy szinte mindenki diákkörben kezdte tudományos pályafutását, itt írta első dolgozatát, s köztük szép számmal vannak olyanok, akik ma is TDK-témavezetők, s olyanok is, akik kiemelkedő diáktudományos tevékenységet segítő tanári munkájukért Mestertanár Aranyérem elismerésben részesültek, vagy az OTDT egyéb rangos kitüntetéseinek birtokosai.
A tudományos diákkörökben tevékenykedő tehetségekkel való foglalkozás az oktatásért felelős minisztérium számára is kiemelten fontos feladat. Ezen kívül a tudományos diákköri munkát egyre szélesedő támogatói kör segíti: különböző szakalapítványok, minisztériumok, közéleti személyiségek, illetve cégek, vállalkozások.
forrás: http://www.otdt.hu/