TDK

Tudományos Diákkör (TDK)

A tudományos Diákkori tevékenységről

A magyar iskolarendszer, a magyar felsőoktatás világszínvonalú eredményeiben mindig jelentős szerepet játszott a tanár-diák bensőséges szakmai és emberi együttműködése, amely az elmúlt hat évtizedben tudományos diákköri tevékenységként vonult be a hazai felsőoktatás történetébe.

A magyar iskolaügyben, a felsőoktatásban mélyen gyökerező önképzőköri tevékenységet, mintegy tovább hagyományozva az ötvenes évek elején a hallgatók egy részében megnyilvánult önképzési szándék, a minőségi képzés iránti igény, a felsőoktatási tudományos utánpótlás elősegítésének szándéka hívta életre. A hazai felsőoktatásban a tehetséggondozás legfontosabb, legjelentősebb formája a tudományos diákköri tevékenység, a TDK.

A több évtizedes múltra visszatekintő tudományos diákköri mozgalom a felsőoktatás terén zajló tehetséggondozás leghatékonyabb formájaként bontakozott ki hazánkban. Az önképzés, az elitképzés és a tudósképzés színtere, ahol a kiemelkedő tudósok, mesterek körül kialakuló, serkentő és demokratikus légkör iránt fogékony, tehetséges hallgatóknak az első tudományos sikerek élményét adja.

A hallgató-tanár műhelymunka olyan szakmai, emberi kapcsolat, amely hozzájárul ahhoz, hogy a hallgatóban kialakuljon a kitartó munka iránti belső igény, hogy elsajátítsák az érvelés képességét, amely egyrészt jelenti a saját szellemi tevékenységük melletti érvelés képességét és a másik fél szakmai tevékenységének megismerését, elfogadását, azaz a szellemi hozadék iránti tiszteletet és alázatot, amelyek a legalapvetőbb kutatói tulajdonságok. Az intézmények oktatóinak, kutatóinak pedig lehetőséget ad a diákok szakmai jártasságának megismerésére, a szakmai utánpótlás, a PhD-képzésre jelentkezők érdemi kiválogatására.

Mára már az ország csaknem minden felsőoktatási intézményében folyik tudományos diákköri munka. Az utóbbi időben nőtt az egyházi intézmények, alapítványi iskolák és a határon túli felsőoktatási intézmények diákköreinek száma, valamint a művészeti egyetemek, karok, tanszékek bekapcsolódása már szinte teljesnek mondható. Arra, hogy valóban tehetséges, kiváló képességű szakemberek kerülnek ki ezekből a tudományos diákkörökből, igen meggyőző bizonyíték, ha az MTA doktorainak, valamint a rendes- és levelező tagjainak névsorát, és írásos bemutatkozásukat megnézzük. Ekkor kiderül, hogy szinte mindenki diákkörben kezdte tudományos pályafutását, itt írta első dolgozatát, s köztük szép számmal vannak olyanok, akik ma is TDK-témavezetők, s olyanok is, akik kiemelkedő diáktudományos tevékenységet segítő tanári munkájukért Mestertanár Aranyérem elismerésben részesültek, vagy az OTDT egyéb rangos kitüntetéseinek birtokosai.

A tudományos diákkörökben tevékenykedő tehetségekkel való foglalkozás az oktatásért felelős minisztérium számára is kiemelten fontos feladat. Ezen kívül a tudományos diákköri munkát egyre szélesedő támogatói kör segíti: különböző szakalapítványok, minisztériumok, közéleti személyiségek, illetve cégek, vállalkozások.

Érdeklődni a vezető tanárnál, illetve a témavezetőnél lehet!

Vezető tanár:  Dr. José Jesús Reyes Nuñez

A hallgatóink eredményei az OTDK konferenciákon

 
Hallgató Konferencia Év A dolgozat címe, témavezetője Témavezető Az OTDK-n elért helyezés
Hajdú Edina XXXVI. Országos Tudományos Diákköri Konferencia 2023

A Magas-Gerecse északi részének geoturisztikai értékelés

 

Pál Márton I.
Katreiner Hédi XXXVI. Országos Tudományos Diákkori Konferencia 2023

Gammadózis-teljesítmény térképezése drónra integrált sugárzásmérő szenzorral. Környezeti radioaktivitás tagozatban

 

Kovács Béla és Horváth Ákos (TTK) I.
Sárközy Zsófia XXXVI. Országos Tudományos Diákkori Konferencia 2023

Útvonal és időköltség tervezésének problémája terepi körülmények között

 

Albert Gáspár II.
Magyari Mátyás XXXVI. Országos Tudományos Diákkori Konferencia 2023

Erdély és a Részek településtára - A történelmi Erdély. Történeti- és politikai földrajz tagozatban

 

Faragó Imre II.
Takáts Tünde XXXV. Országos Tudományos Diákkori Konferencia 2021

Talajerózió vizsgálata egy hegylábi mezőgazdasági területen a Gerecse térségében

 

Albert Gáspár  
Takáts Tünde XXXIV. Országos Tudományos Diákkori Konferencia 2019

A Gerecse erdőborítottságának változása és hatása a talajpusztulás mértékére

 

Albert Gáspár  
Pál Márton XXXIV. Országos Tudományos Diákkori Konferencia

2019

Csopak környékének geoturisztikai felmérés

 

Albert Gáspár I.
Gerzsenyi Dávid XXXIII. Országos Tudományos Diákkori Konferencia 2017

Gerecsei csuszamlásveszélyes lejtők lokalizálása tapasztalati változók alapján"

 

Albert Gáspár III.
Vörös Fanni XXXIII. Országos Tudományos Diákkori Konferencia 2017

Vulkáni salakkúpok geomorfometriai vizsgálata SRTM és Lidar adatok alapján

 

Székely Balázs (Geofizikai és Űrtudományi Tanszék) I. és különdíj
Szigeti Csaba XXXII. Országos Tudományos Diákkori Konferencia 2015

Térképek olvashatóságának kvantitatív becslése

 

Albert Gáspár II.
Ungvári Zsuzsanna XXX. Országos Tudományos Diákkori Konferencia 2011

Földgömbtérképek készítése digitális vetületi transzformációval

 

Gede Mátyás III.
Kovács Gábor, Lukovszki Viktor XXIX. Országos Tudományos Diákkori Konferencia 2009

Térinformatikai hátterű térképkatalógus

 

Zentai László Kiemelt dícséret
Takács Zoltán XXVII. Országos Tudományos Diákkori Konferencia

2005

A Lewis és Clark expedíció a térképein keresztül

 

Jesús Reyes Különdíj
Biczó Dénes VIII. Országos Felsőoktatási Környezettudományi Diákkonferencia 2002

Budapest környezetvédelmi atlasza

 

Draskovits Zsuzsa II.
Guszlev Antal XXV. Országos Tudományos Diákköri Konferencia 2001

Többnyelvű, interaktív Európa térkép

 

Zentai László II.
Huszár Szilvia V. Országos Környezettudományi Diákkonferencia 1996

Nagykovácsi általános rendezési térképe

 

Klinghammer István II.

 

További információk és forrás: http://www.otdt.hu/

Ungvári Zsuzsanna |