TDK
Tudományos Diákkör (TDK)
A tudományos Diákkori tevékenységről
A magyar iskolarendszer, a magyar felsőoktatás világszínvonalú eredményeiben mindig jelentős szerepet játszott a tanár-diák bensőséges szakmai és emberi együttműködése, amely az elmúlt hat évtizedben tudományos diákköri tevékenységként vonult be a hazai felsőoktatás történetébe.
A magyar iskolaügyben, a felsőoktatásban mélyen gyökerező önképzőköri tevékenységet, mintegy tovább hagyományozva az ötvenes évek elején a hallgatók egy részében megnyilvánult önképzési szándék, a minőségi képzés iránti igény, a felsőoktatási tudományos utánpótlás elősegítésének szándéka hívta életre. A hazai felsőoktatásban a tehetséggondozás legfontosabb, legjelentősebb formája a tudományos diákköri tevékenység, a TDK.
A több évtizedes múltra visszatekintő tudományos diákköri mozgalom a felsőoktatás terén zajló tehetséggondozás leghatékonyabb formájaként bontakozott ki hazánkban. Az önképzés, az elitképzés és a tudósképzés színtere, ahol a kiemelkedő tudósok, mesterek körül kialakuló, serkentő és demokratikus légkör iránt fogékony, tehetséges hallgatóknak az első tudományos sikerek élményét adja.
A hallgató-tanár műhelymunka olyan szakmai, emberi kapcsolat, amely hozzájárul ahhoz, hogy a hallgatóban kialakuljon a kitartó munka iránti belső igény, hogy elsajátítsák az érvelés képességét, amely egyrészt jelenti a saját szellemi tevékenységük melletti érvelés képességét és a másik fél szakmai tevékenységének megismerését, elfogadását, azaz a szellemi hozadék iránti tiszteletet és alázatot, amelyek a legalapvetőbb kutatói tulajdonságok. Az intézmények oktatóinak, kutatóinak pedig lehetőséget ad a diákok szakmai jártasságának megismerésére, a szakmai utánpótlás, a PhD-képzésre jelentkezők érdemi kiválogatására.
Mára már az ország csaknem minden felsőoktatási intézményében folyik tudományos diákköri munka. Az utóbbi időben nőtt az egyházi intézmények, alapítványi iskolák és a határon túli felsőoktatási intézmények diákköreinek száma, valamint a művészeti egyetemek, karok, tanszékek bekapcsolódása már szinte teljesnek mondható. Arra, hogy valóban tehetséges, kiváló képességű szakemberek kerülnek ki ezekből a tudományos diákkörökből, igen meggyőző bizonyíték, ha az MTA doktorainak, valamint a rendes- és levelező tagjainak névsorát, és írásos bemutatkozásukat megnézzük. Ekkor kiderül, hogy szinte mindenki diákkörben kezdte tudományos pályafutását, itt írta első dolgozatát, s köztük szép számmal vannak olyanok, akik ma is TDK-témavezetők, s olyanok is, akik kiemelkedő diáktudományos tevékenységet segítő tanári munkájukért Mestertanár Aranyérem elismerésben részesültek, vagy az OTDT egyéb rangos kitüntetéseinek birtokosai.
A tudományos diákkörökben tevékenykedő tehetségekkel való foglalkozás az oktatásért felelős minisztérium számára is kiemelten fontos feladat. Ezen kívül a tudományos diákköri munkát egyre szélesedő támogatói kör segíti: különböző szakalapítványok, minisztériumok, közéleti személyiségek, illetve cégek, vállalkozások.
Érdeklődni a vezető tanárnál, illetve a témavezetőnél lehet!
Vezető tanár: José Jesús Reyes Nunez
A hallgatóink eredményei az OTDK konferenciákon
Hallgató | Konferencia | Év | A dolgozat címe, témavezetője | Az OTDK-n elért helyezés |
---|---|---|---|---|
Hajdú Edina | XXXVI. Országos Tudományos Diákköri Konferencia | 2023 |
A Magas-Gerecse északi részének geoturisztikai értékelés Pál Márton |
I. |
Katreiner Hédi | XXXVI. Országos Tudományos Diákkori Konferencia | 2023 |
Gammadózis-teljesítmény térképezése drónra integrált sugárzásmérő szenzorral. Környezeti radioaktivitás tagozatban Kovács Béla és Horváth Ákos (TTK) |
I. |
Sárközy Zsófia | XXXVI. Országos Tudományos Diákkori Konferencia | 2023 |
Útvonal és időköltség tervezésének problémája terepi körülmények között Albert Gáspár |
II. |
Magyari Mátyás | XXXVI. Országos Tudományos Diákkori Konferencia | 2023 |
Erdély és a Részek településtára - A történelmi Erdély. Történeti- és politikai földrajz tagozatban Faragó Imre |
II. |
Takáts Tünde | XXXV. Országos Tudományos Diákkori Konferencia | 2021 |
Talajerózió vizsgálata egy hegylábi mezőgazdasági területen a Gerecse térségében Albert Gáspár |
|
Takáts Tünde | XXXIV. Országos Tudományos Diákkori Konferencia | 2019 |
A Gerecse erdőborítottságának változása és hatása a talajpusztulás mértékére Albert Gáspár |
|
Pál Márton | XXXIV. Országos Tudományos Diákkori Konferencia |
2019 |
Csopak környékének geoturisztikai felmérés Albert Gáspár |
I. |
Gerzsenyi Dávid | XXXIII. Országos Tudományos Diákkori Konferencia | 2017 |
Gerecsei csuszamlásveszélyes lejtők lokalizálása tapasztalati változók alapján" Albert Gáspár |
III. |
Vörös Fanni | XXXIII. Országos Tudományos Diákkori Konferencia | 2017 |
Vulkáni salakkúpok geomorfometriai vizsgálata SRTM és Lidar adatok alapján Székely Balázs (Geofizikai és Űrtudományi Tanszék) |
I. és különdíj |
Szigeti Csaba | XXXII. Országos Tudományos Diákkori Konferencia | 2015 |
Térképek olvashatóságának kvantitatív becslése Albert Gáspár |
II. |
Ungvári Zsuzsanna | XXX. Országos Tudományos Diákkori Konferencia | 2011 |
Földgömbtérképek készítése digitális vetületi transzformációval Gede Mátyás |
III. |
Kovács Gábor, Lukovszki Viktor | XXIX. Országos Tudományos Diákkori Konferencia | 2009 |
Térinformatikai hátterű térképkatalógus Zentai László |
Kiemelt dícséret |
Takács Zoltán | XXVII. Országos Tudományos Diákkori Konferencia |
2005 |
A Lewis és Clark expedíció a térképein keresztül Jesús Reyes |
Különdíj |
Biczó Dénes | VIII. Országos Felsőoktatási Környezettudományi Diákkonferencia | 2002 |
Budapest környezetvédelmi atlasza Draskovits Zsuzsa |
II. |
Guszlev Antal | XXV. Országos Tudományos Diákköri Konferencia | 2001 |
Többnyelvű, interaktív Európa térkép Zentai László |
II. |
Huszár Szilvia | V. Országos Környezettudományi Diákkonferencia | 1996 |
Nagykovácsi általános rendezési térképe Klinghammer István |
II. |
További információk és forrás: http://www.otdt.hu/