Inkluzív kartográfiai kutatások
Inkluzív kartográfiai kutatások az ELTE Térképtudományi és Geoinformatikai Tanszéken
Év: 2007–2018
Résztvevők: Rohonczi Anita (volt MSc, doktorandusz hallgató) – Ashna Abdulrahman Kareem Zada (doktorandusz hallgató) - Reyes Nunez José Jesús
Az inkluzív kartográfia elnevezés használata még nem terjedt el a magyar nyelven, bár például az inkluzív oktatással kezdünk egyre gyakrabban találkozni. Az angol inclusive cartography elnevezésből ered, ami szűkebb értelemben magában is foglalja azoknak a térképeknek a szerkesztését, amelyek látássérültek részére készülnek. Sajnálatos módon, a térképkészítés látássérültek részére nem rendelkezik annyira gazdag hagyományokkal Magyarországon, mint más országokban. Kutatásunk kezdetén adatgyűjtést folytattunk arról, milyen munkák készültek korábban Magyarországon. Ehhez kapcsolatot létesítettünk a Vakok Állami Intézetével, amely azóta is közreműködik projektjeinkben. A következő lépés volt a nemzetközi tapasztalatok tanulmányozása, hogy ezekből kiindulva saját, Magyarországon vagy más konkrét országban alkalmazható megoldásokat javasolhassunk. Első projektünk arra irányult, hogy magyar látássérült diákok részére szerkesztett közigazgatási és tematikus térképek készüljenek Magyarországról. Ennek folytatásaként egy A3-os formátumú iskolai atlasz is készült gyengén látó diákok részére. A második projekt egy doktori kutatás keretében 2021-ben is folytatódik. Ennek célja, hogy a korábban megállapított szerkesztési alapelveket teszteljük más országban, pontosabban az Irak északi részén található Kurdisztán régióban. Ezzel együtt a megvalósítás nem a megszokott digitális eljárásokkal történt, hanem GIS alapú megoldások kerültek tesztelésre. Ennek előnye elsősorban a tematikus térképek szerkesztésében és készítésében mutatkozik. A projektek során készített térképek először a látássérült diákokkal teszteltük és javaslataik, megjegyzései figyelembevételével készültek a végleges változatok.
A magyar vonatkozású kutatások 2021-ben is folytatódnak: 2021. január és június között olyan térképsorozatok készültek egy mesterszakos diplomamunka keretében, amelyeket az Általános Iskola felső tagozatára járó vak és gyengén látó diákok használhatnak a Földrajz tantárgy oktatása során.
Az első két projekt eredményei spanyol nyelven jelentek meg a Revista Cartográfica szakfolyóirat 2019. évi 99. számában.Inkluzív kartográfiai kutatások az ELTE Térképtudományi é Geoinformatikai Tanszéken
Inkluzív kartográfiai kutatások az ELTE Térképtudományi é Geoinformatikai Tanszéken
0
/
0
0
/
0